고난을 잘 감당하세요. 야고보서 1:1-12
고난을 잘 감당하세요.
야고보서는 예수님의 동생 야고보의 서신이다.
야고보는 육신적으로 예수님의 형제였으나 자신을 예수 그리스도의 종 이라고 했다.
그의 영안이 열려서 예수님의 구주되심과 하나님 되심을 알았기 때문에 그는 예수님을 주로, 자신은 그의 종으로 말하고 있다.
그리고 스데반이 순교한 후 많은 믿는 유대인들이 박해를 피해서 여러 곳으로 흩어져 살면서
고난을 겪고 있었기 때문에 흩어진 이스라엘 열두 지파에게 문안하는 것으로 시작된다.
고난은 우리의 삶에 항상 있다. 믿음의 사람들도 예외가 아니다.
시편 34:19 “의인은 고난이 많으나 여호와께서 그의 모든 고난에서 건지시는도다 ”
의롭게 살려고 해도 고난이 많다. 그러나 하나님이 그 모든 고난에서 건져주신다고 약속하셨다.
문제는 우리가 고난을 잘 감당하는가? 고난에 대하여 어떤 자세를 가지는가 하는 것이다.
고난을 불신앙으로 받아드리면 고난은 고난으로 끝나지만
믿음으로 받아드리면 고난이 더 큰 은혜의 기회가 된다.
고난을 부정적으로 받아드리면 고난은 손해가 될 뿐이지만
긍정적으로 받아드리면 고난은 더 큰 축복의 기회가 된다.
고난을 잘 감당하지 못하면 패배자가 되지만
고난을 잘 감당하면 큰 승리자가 되고 신앙에도 인생에도 큰 도약을 하게 된다.
바다에는 항상 바람이 불고 파도가 일어난다.
파도가 일어나면 실력 없는 뱃사공은 뭍을 찾아 돌아오기에 바쁘지만 유능한 요트 경주자들은 돛을 올리고 신나게 바다 위를 질주한다.
또한 파도가 일어나면 서핑 하는 사람들은 파도타기를 즐긴다.
하나님께서 사랑하는 자녀들에게 고난을 주시는 것은 여러 가지 경우가 있다.
자녀들이 잘못할 때 하나님이 징계로 주시는 고난이 있다.
이런 때는 우리가 회개하고 돌아서면 그 징계가 오히려 은혜가 된다.
그래서 우리도 고난 당한 것이 내게 유익이라. 이로서 내가 주의 율례를 배웠다 고 고백하게 된다.
또 다른 경우는 하나님께서 우리를 정금같이 단련하시기 위해 주시는 고난이 잇다.
이런 고난을 당했을 때는 연단은 인내를, 인내는 소망을 이루는 줄 믿고 욥처럼 인내하면
우리도 정금같이 귀한 그릇으로 단련 될 것이고 욥처럼 갑절의 축복을 받는 기회가 된다.
또 다른 고난은 우리가 예수를 믿는 믿음 때문에 받는 고난이며 복음을 위해 받는 고난이다.
오늘 본문에서 말씀하시는 고난은 바로 이런 것이다.
그 어떤 고난이라도 그 배후에 하나님의 손길이 있음을 믿어야 한다.
우리가 하나님의 손길이 함께 한다고 확실히 믿을때 감당할수 있는 힘을 얻게 된다.
우리가 하나님의 손길을 보지 못하고 문제만 보거나 환경만 보거나 사람만 보면
낙심이 되어 고난을 감당하지 못하게 된다.
하나님은 자신이 허락한 고난을 당신이 어떻게 감당하는가를 보기를 원하신다.
그 고난을 잘 감당한 후에 숨겨 두신 축복을 주시려고 하신다.
이제 본문을 통해서 고난을 잘 감당하는 법을 배우려고 한다.
1. 기쁘게 감당하라.
2절 “형제들아 너희가 여러 가지 시험을 당하거든 온전히 기쁘게 여기라.”
여기 시험은 곧 고난, 환난, 시련을 뜻한다.
우리가 고난을 이기는 방법은 불평하는 것이 아니라 기뻐하는 것이다.
어려움을 만났을 때 불평하거나 원망하는 것은 어려움을 오히려 더 하게 하는 결과를 가져온다.
그러나 어려움을 당할 때 기쁨으로 감당하게 되면 어려움을 이길 수 있는 힘이 생기게 된다.
고난을 어떻게 기뻐 할 수 있단 말인가?
성도는 우리의 삶 전부가 하나님의 예정과 섭리 가운데서 이루어지는 것을 믿고 받아 드려야 한다.
하나님이 주신 것은 그 어떤 것도 다 우리에게 유익이 된다는 것을 확실히 믿을때 어려움도 기쁘게 감당할수 있다.
하나님이 허락하신 것은 다 복이 된다.
하나님이 허락하신 것이면 고난이든지 실패든지 그것은 분명히 복이 된다.
하나님이 허락하신 어려움이나 고난 속에는 하나님의 축복이 숨겨져 있다.
하나님이 야곱에게 주신 고난 속에도 축복이 숨겨져 있었다.
하나님이 요셉에게 주신 고난 속에도 축복이 숨겨져 있었다.
하나님이 욥에게 주신 고난 속에도 축복이 숨겨져 있었다.
그 숨겨진 축복은 고난을 잘 감당하고 난 후에 나타나게 된다.
하나님이 주신 것은 그 어떤 것이든지 우리에게 유익한 것이지 해로운 것이 없다.
그 어떤 것도 필요한 것이지 필요치 않는 것은 없다.
그 어떤 것도 좋은 것이지 나쁜 것은 없다.
그러므로 기쁨으로 받아드리고 감당해야 한다.
기뻐하되 온전히 기뻐하라고 하셨다.
어려울수록 온전히 기뻐해야만 기뻐할수 있다.
적당히 기뻐하려고 하면 기뻐하지 못하고 어려움과 상황에 빠져들어 간다.
그래서 기뻐하려고 하던 것은 다 없어지고 불평과 낙심이 생긴다.
그러므로 온전히 기뻐하기로 결심하고 모든 상황을 기쁨으로 감당하라.
그러면 어려움도 시험도 기쁘게 감당할수 있다.
어느 한 여성이 태어날때부터 발가락도 하나, 손가락도 하나씩 밖에 달려있지 않았다.
그러나 그는 하나님이 원하시는 대로 자신을 만드셨음을 믿고 하나님께서 자기를 위해서
선한 것을 예비해 두셨다는 것도 믿고 살았다.
한번은 자기 약혼자가 자기 집에 왔을 때에 잘 보이려고 애쓰다가 그만 접시를 땅에 떨어트렸다.
그 순간 그녀는 당황하거나 부끄러워하지 않고 오히려 편안하게 접시를 향해서
“내가 너 같은 접시는 다룰 수 있단 말이야” 하면서 티 없이 웃었다.
결혼을 해서 두 자녀를 낳았는데 두 자녀 역시 손가락과 발가락이 자기처럼 각기 하나씩 뿐이었다.
그녀는 아이들에게 하나님이 남다르게 만드신 것은 어떤 이유가 있다는 것을 늘 입버릇처럼 말했다.
막내가 4살이 되었을 때 그 아이가 가게에 가서 여주인에게 이렇게 말했다.
“아줌마는 내가 왜 손가락이 하나 밖에 없나 매우 궁금하실거예요.
하나님께서 어떤 이유가 있어서 나를 이렇게 만드신 거랍니다.“ 했다.
여러분도 하나님이 특별한 이유가 있어서 지금의 여러분의 모습으로 만드셨다는 것을 믿는가?
그렇다면 자신의 모습을 기쁘게 받아드려라.
수치스럽게 생각하지 말고 편안하게 말하라.
또한 지금 처해 있는 환경도 하나님이 어떤 이유가 있어서 주신 것을 믿는가?
그렇다면 지금 처해 있는 모든 환경을 기쁨으로 받아드려라.
하나님이 주신 그 어떤 고난도 기쁨으로 받아드리는 순종을 보여라.
그것이 하나님을 기쁘시게 하는 것이다.
우리가 문제 가운데서도 기뻐할수 있는 것은 감정적으로 들뜨는 기쁨이 아니라
하나님을 의식하는데서 오는 기쁨이며 문제를 보지 않고 하나님을 바라보는데서 오는 기쁨이다.
하나님께서는 모든 것을 합력하여 최선을 이루고 계신다는 것을 굳게 신뢰하고
의지적으로, 의도적으로 기쁨을 선택하는 것이다.
고난이 있어도 기뻐할수 있는 것이 하나님의 선하심을 절대 믿는 것이다.
당신은 지금 어떤 고난 가운데 있는가?
당신은 그 고난 가운데서도 하나님을 인하여 기뻐하고 즐거워하라.
그러면 그 어떤 고난도 축복이 될 것이다.
2. 인내로 감당하라.
4 절 “인내를 온전히 이루라. 이는 너희로 온전하고 구비하여 조금도 부족함이 없게 하려 함이라”
인내하는 것이 고난을 잘 감당하는 것이다.
하나님은 인내를 통해서 우리를 만들어 가신다. 이것이 고난을 주시는 이유이다.
우리가 어려움을 당해보면 자신이 얼마나 참지 못하는 사람인가를 알게 된다.
인내는 고난을 통해서 자라는 것이지 순경에서 자라는 것이 아니다.
그래서 이는 너희 믿음의 시련이 인내를 만들어 내는 줄 너희가 앎이라 하셨다.
우리는 이것을 알고 인내로 감당해야 한다.
인내하되 끝까지 인내하는 것이 잘 감당하는 것이다.
하나님이 우리에게 고난을 허락하신 것은 조금 참는 법을 가르치기 위해서 주신 것이 아니다.
하나님의 뜻을 이룰 때 까지 온전히 참게 하시기 위해서 주신 것이다.
그래서 온전하고 구비하여 조금도 부족함이 없게 하려 함이라 하셨다.
온전한 사람이 될 때까지 인내하라.
모든 것을 구비하고 부족함이 없게 되기까지 인내하라.
온전케 되는 것은 우리 인격이나 성품에 관계된 것이고
구비하는 것은 온전한 인격에서 만들어지는 기능적인 것을 말하는 것이고
부족함이 없는 자가 되는 것은 결과적인 것을 말하는 것이다.
비록 사탄이 준 고난이라도 하나님의 허락 가운데 이루어졌기 때문에
하나님은 사탄에게 제한을 두셨고 그 제한 이상을 넘어서지 못하게 하신다.
그 제한은 하나님께서 당신이 감당할수 있는 선이라는 것을 아시고 그어 놓으신 것이다.
고난의 양이나 고난의 시기나 다 하나님이 제한 해 놓으신 선이 있다.
그러므로 당신은 끝까지 인내할수 있다.
어떤 고난이라도 능히 감당할수 있음을 믿어라.
하나님은 감당치 못할 시험을 주시지 않는다.
아무리 죽을 병에 걸렸어도 감당할수 있는 고난이다.
아무리 실패 했어도 감당 할수 있는 고난이다.
아무리 방법이 없어도 감당할 수 있는 고난이다.
우리는 인내하되 이처럼 온전히 인내를 이루어야 한다.
많은 사람들이 어려움을 당했을 때 참으려고 애쓰지만 끝까지 인내하지 못하므로
감당치 못하는 자가 되고 만다.
아마 당신의 고난이 99%가 지나고 1 % 가 남았는지도 모른다. 조금 더 인내하라.
하나님께서 “사랑하는 아들아, 딸아. 수고했다. 이제 됐다“ 하실 그때 까지 인내하라.
끝까지 인내하면서 감당하라.
3. 기도하면서 감당하라.
5절 “너희 중에 누구든지 지혜가 부족하거든 모든 사람에게 후히 주시고 꾸짖지 아니하시는 하나님께 구하라. 그리하면 주시리라.”
고난을 잘 감당케 하시는 이는 하나님이시다.
아무도 자기 힘으로 고난을 이길수 없다.
그렇기 때문에 기도해야 한다. 큰 고난도 하나님의 힘으로 넉넉히 이길수 있다.
그러나 작은 고난도 우리가 하나님을 의지하지 않고 대처하다가 형편없이 넘어져 버릴 때가 있다.
그 때 하나님의 도움을 구하고 다시 하나님의 힘을 의지하고 털고 일어서야 한다.
그러면 하나님의 힘으로 다시 달려갈수 있게 되고 다시 감당할수 있게 된다.
우리가 크고 작은 모든 고난과 문제데 대하여 하나님께 지혜를 구해야 한다.
그러면 하나님은 후히 주시고 꾸짖지 아니하시고 주신다.
지혜를 주셔서 감당케 하시든지 힘을 주셔서 이기게 하시든지
피할 길을 열어 주시든지 아니면 고난을 거두어 가시든지 하신다.
우리가 기도 할 때는 믿음으로 구하고 조금도 의심하지 말아야 한다.
의심하는 자는 마치 바람에 밀려 요동하는 바다 물결 같으니 이런 사람은 무엇이든지
주께 얻기를 생각하지 말라 하셨다.
믿음으로 기도하고도 의심하는 자는 두 마음을 품는 자와 같아서 정함이 없는 자라고 하셨다.
우리는 오직 믿음으로 기도하고 하나님이 감당케 해 주실줄 믿고 의심치 말아야 한다.
어느 여성이 소녀때부터 무서운 편두통으로 신음해 왔다.
그는 한번도 두통을 인해 하나님께 감사드려 본 적이 없었다.
그러나 그가 하나님께서는 분명히 자기보다 더 의로운 일을 계획하고 계시다는 것을 믿고
주님께 감사하기로 결심했다.
그가 주님께 감사하면서 점점 더 고통을 참아 나갈수 있는 힘이 생기는 것을 경험했다.
자기가 고통에 집중하였을 때는 고통은 더욱 심해져 갔고 인생 자체가 비참해졌지만
주님께 집중할 때 고통이 점점 적어지는 것을 경험하였고 주님이 그 고통 가운데 함께 계신다는 것 만으로도 오히려 감사하고 행복했다.
4. 상급을 바라보며 감당하라.
12절 “시험을 참는 자는 복이 있나니 이는 시련을 견디어 낸 자가 주께서 자기를 사랑하는 자들에게 약속하신 생명의 면류관을 얻을 것이기 때문이라”
시험에는 언제나 상급이 따른다.
우리는 시련을 통과하면서 온전한 사람이 되어가고
온전한 사람이 되어가면서 더 귀하게 쓰임받게 되고 더 크게 쓰임 받게 된다.
더 많은 위로도 경험하게 되고 더 많은 사랑도 경험하게 된다.
이것 자체가 상급이다.
하나님은 거기에 멈추지 않고 시험을 통과 한 후에 그 시험 속에 숨겨 두셨던 축복을 주신다.
잃은것보다 더 많은 것을 얻게 될 것이고 슬픔보다 더 큰 기쁨을 누리게 될 것이다.
아픔보다 더 큰 치유를 받게 될 것이며 가난보다 더 큰 부요를 얻게 될 것이다.
가장 중요한 것은 영원한 생명의 면류관도 주신다.
시련을 잘 견디는 자에게 생명의 면류관을 약속하셨다,
우리가 받을 저 생명의 면류관을 바라보면 고난을 능히 감당할수 있다.
육신의 면류관을 받기 위해서도 일생을 걸고 고된 훈련을 하는 운동선수들을 보라.
그들에게는 면류관이 보장된 것도 아니다. 그래도 모든 힘든 것을 참고 이긴다.
우리에게는 면류관이 보장되어 있다.
시련을 견디는 자에게 생명의 면류관을 주신다고 약속하셨다.
그 상급을 바라보며 고난을 감당해 나가라.
고난을 감당하느라고 지금 많이 힘드십니까?
그래도 기쁨으로 감당하세요. 인내로 감당하세요.
기도하면서 감당하세요. 상급을 바라보며 감당하세요.
우리 그 날에 다 면류관 받을 것을 생각하면서 잘 감당합시다.
Endure the afflictions. James 1:1-12
Endure the afflictions.
James was written by Jesus brother, James.
Even though James was a brother of Jesus by birth, but he called himself a servant of Jesus Christ.
He realized that Jesus was the Lord when Spirit opened his eyes, and that is why He call Jesus the Lord and himself, a servant.
He starts James with greeting 12 tribes of Jew, because Jewish people were scattered in the vast places after Stephen was martyred.
There is always a suffering in our life. Believers are exempted from that.
Psalm 34:19 says, ‘Many are the afflictions of the righteous, but the Lord delivers him out of them all.’.
There are many sufferings to righteous. However, God has promised to deliver us form them all.
The problem lies in whether we endure it or not or how we handle the sufferings in our life.
If we receive the suffering with disbelief, the suffering becomes mere suffering.
If we receive it with faith, the suffering yields greater chance for God’s grace.
If we receive the suffering with skeptics, then the suffering becomes the loss.
If we receive the suffering with optimism, then it gives us the chance to receive blessings.
If we do not endure the suffering, we become a failure, but if we endure the suffering, we can become more faithful in our life.
The wind always blows, and waves surge on the Ocean.
When waves surge, novice sailors return to the shore, but skilled sailors set a sail and run through surging waves.
And surfers also enjoy the waves.
There are many reasons why God allows afflictions in our life.
God uses it to discipline us when we do wrong things.
But when we repent and return to God, it becomes grace to us.
That is how we could confess that it is good for me that I was afflicted that I might learn your Lord’s statutes.
God also allows afflictions to train us to become like a pure gold.
When we are faced with these afflictions, we should rejoice in sufferings knowing that suffering produces endurance, and endurance produces hope so that we could be tried like Job to become the pure gold and receive abundant blessings.
There is yet another affliction. It is suffering because of believing in Jesus Christ, and for the sake of the gospel.
This is the kind of trouble James is talking about here.
We must have the faith that in every trial God’s hand is behind it.
We have the assurance, we can endure the sufferings.
If we do not see the God’s hand, but focus on the problems, environments or the people, we are bound to be in disappointment and fail.
God wants to see how you handle the sufferings that He has allowed.
He is trying to bless us after we have endured the afflictions.
Let us learn how we could endure the sufferings.
1. Rejoice in the sufferings.
Verse 2, ‘Count it all joy, my brothers, when you meet trials of various kinds’
Trails mean suffering, afflictions, and tests.
We can overcome suffering by rejoicing in it instead of complaining.
If we complain when we are face with trials, we might encounter more difficulties.
However, if we rejoice in the sufferings, we will receive the power to overcome the sufferings.
How could we rejoice in sufferings?
We need to accept everything that happens in our life as God’s providence by faith.
When we have assurance that any suffering that God bring is beneficial for us, we can rejoice in it.
Everything that God has allowed is blessing to us.
Everything that God has allowed whether that is suffering, or failure brings blessing to us.
Every suffering or affliction that God has allowed has blessing hidden in it.
The sufferings that God has given Jacob had hidden blessings.
The sufferings that God has given Joseph had hidden blessings.
The sufferings that God has given Job had it, too.
After they had endured God’s sufferings, they received blessings.
Everything that God has given us is beneficial, and nothing is harmful.
Everything is essential in our life and there is nothing to get rid of.
Everything is good, and nothing is bad.
That is why we need to rejoice and endure the sufferings.
We need to rejoice whole heartedly.
The more difficult afflictions are, we need to rejoice more to endure them.
If we do not rejoice whole heartedly, then we might face more difficulties.
And we no longer count it all joy, but complaint and despair remain.
Therefore, count every trial all joy, and endure it. Then we could rejoice in any situations.
A woman was born with one finger and one toe.
She believed that God’s providence surpasses all and that God created her as God was pleased.
When a fiancé visited her, she dropped a plate on the floor.
However, she did not panic nor was she ashamed, but laughed and said, ‘I can handle a plate like you.’.
After she was married, she had two children and they both had one finger and one toe.
She told them whenever she had a chance that God has plan for them.
When her youngest daughter became four years old, she said the owner of a store, ‘You are probably wondering why I have one finger, but God had me this way for a special purpose.’.
Do you believe that God made you the way you are for His purpose?
Then rejoice in yourself.
Don’t be ashamed but be in content.
Do you believe that God has put you where you are?
Then rejoice in your situation.
Obey God by rejoicing in the sufferings.
That is how we could please God.
It is not through our emotions that we could rejoice in our problems.
It is the joy that comes by faith - fixing our eyes on God, but not on the reality.
Believe that God works through all thing and rejoice in then willingly.
The reason we could rejoice in the suffering is that we believe in God’s goodness.
Are you in any kinds of suffering?
Rejoice in it because of grace of God.
Then the suffering will become blessing.
2. Endure them patiently
Verse 4, ‘And let steadfastness have its full effect, that you may be perfect and complete, lacking in nothing.’.
Steadfastness is the key in enduring hardships.
God molds and shapes us through steadfastness. That is why God allows hardships.
We find out how impatient we are, when we face the hardships.
Endurance grows through hardships, but not through obedience.
That is why the Bible says, ‘for you know that the testing of your faith produces steadfastness’. (3)
We need to know it and endure by faith.
We need to let endurance grow to its fullest.
God did not allow suffering so that we can learn about the endurance.
He has allowed it so that we could endure it fully until His will is done so that we may be perfect and complete, lacking in nothing.
We need to endure it until we become perfect.
We need to endure the suffering until we are complete, lacking in nothing.
Perfection is related to our personality or character.
Completeness comes from the process of becoming perfect.
As a result of perfection and completeness, we lack in nothing.
Even though the temptation comes from Satan, it is still under God’s supervision, and God does not allow the Satan to go over the limit.
God know how much we could bear and God has set limits.
The weight and the length suffering, God knows them all and sets the boundaries.
That is how we know that we could endure it fully.
Believe that we can endure all sorts of trials.
God does not give us trials that we cannot bear.
Even if we have non-curable disease, we can handle it.
We can handle all kinds of failures.
We can handle impossible problems.
That is why we need to endure everything until it is complete.
Many people try to endure the sufferings, but they are impatient and fail.
99% of suffering might have passed and only 1% is remaining so endure patiently a little longer.
Endure until God tell you ‘my sons and daughters, you have endured faithfully.’
Endure it completely.
3. Endure them with prayer
Verse 5, ‘If any of you lacks wisdom, let him ask God, who gives generously to all without reproach, and it will be given him.’.
God helps us to endure the suffering.
We cannot overcome it with our own strength.
That is why we need to pray. We can overcome how big the suffering is with Him who gives me strength.
Sometimes, we stumble over trivial hardship because we do not depend on God.
When that happens, we need get up and ask for God’s help.
God gives us to strength to run forward and endure the suffering.
We need to seek God’s wisdom no matter how big or trivial the sufferings may seem.
He does not scold us but gives generously.
He guides us to endure, overcome, detour or rid of sufferings through His wisdom.
When we pray, do not have the smallest doubts.
The Bible says not to waver, for a person with divided loyalty is as unsettled as a wave of the sea that is blown and tossed by the wind. And such people should not expect to receive anything from the Lord.
Their loyalty is divided between God and the world, and they are unstable in everything they do.
We need to pray by faith and should not have any doubts that God will give us strength to endure.
A woman had a terrible headache since the childhood.
She never thanked God for her headache.
She decided to believe in God’s good providence and made up her mind to thank God for her headache.
She experienced that she could endure her headache by giving thanks to God.
When she tried to endure it with her own strength, it became more unbearable.
But when she focused on God, she found out the it became bearable, and thanked God for being with her during her afflictions.
4. Endure them knowing that there are rewards.
Verse 12, ‘Blessed is the man who remains steadfast under trial, for when he has stood the test he will receive the crown of life, which God has promised to those who love him.’
Every trial has rewards.
We become prefect as we pass through the sufferings, and God uses those who have endured the sufferings.
We come to experience the more of God’s condolences and the more of God’s love.
That is our rewards.
God does not stop there but gives His hidden blessings to those endured the tests.
There will be more earned than lost, more joy than sadness.
We will receive greater healing than brokenness, and more riches than poverty.
The most important reward is the crown of life.
God has promised the crown of life to people who had endured the hardships.
We can endure the suffering, focusing on the crown of life that we will receive.
Think about the athletes who endure the trainings for the crown of flesh.
To them the crown is not guaranteed, but they still put hope in that crown and endure all those trainings.
We look forward to the crown that is reserved for us.
God gives that crown of life to those who remain steadfast.
Endure the hardship knowing that God has reserved the crown for us.
Are you weary from the hardship?
Endure it with joy and patience.
Pray for it. Look forward to the crown of life. Let us remain steadfast looking forward the crown of life that will receive.